Det här är Kungliga Svenska balettskolan

Kungliga Svenska balettskolan har format morgondagens elitdansare sedan 1981. En 230-årig tradition som har rötter i 1700-talet. Vi erbjuder Sveriges enda professionella yrkesdansarutbildning inom grund- och gymnasieskola.

Bli en del av Kungliga Svenska balettskolans kreativ historia. Här finns, och har funnits

• engagerade och kompetenta pedagoger
  • namntunga gästlärare
  • lokaler med ett flertal specialutrustade dansstudios.

Här utbildas du inom dans och i teoretiska ämnen av behöriga lärare. Från de första prövande dansstegen i grundskolans årskurs 4 till den dag du som färdig dansare möter yrkeslivet.

Lokaler

Beläget i Münchenbryggeriet i K-märkta lokaler och med utsikt över Mälaren har hittar du en miljö att utveckla din kreativitet som dansare.

Här finns elva fullt utrustade dansstudios med väl tilltagna fönster som släpper in rikligt med ljus.

Här finns också

• lektionssalar
  • ett skolbibliotek
  • musiksalar
  • ett gym med tillgång till naprapat och Pilates- eller Gyrotronicsinstruktörer.

Hjärtat i skolan är Riddarfjärdsteatern. Flera gånger om året producerar vi föreställningar där du och alla elever står i centrum och visar dina kunskaper och erfarenheter.

Elevhem

Du garanteras boende i delat rum på elevhemmet.

Föreställningar

Vi producerar föreställningar i vår egen teater Riddarfjärdsteatern eller i samarbete med externa kulturella aktörer som Kungliga Operan och Dansens hus.

Föreställningar på Riddarfjärdsteatern

Du kan köpa biljett till Kungliga Svenska balettskolans föreställningar på två sätt, digitalt eller, i mån av tillgång, i biljettkassa innan föreställning.

Biljettkassan öppnar en timme före föreställningens början. Det går bra att betala med kontanter, kort eller Swish.

Köpt biljett återlöses ej.

Kost och skolrestaurangen

Som elev på Kungliga Svenska balettskolan har du krävande skoldagar. Därför prioriterar vi en näringsriktig kost för dig.

I vår skolrestaurang erbjuds alla elever mat tillagad på Eatary. Här finns en generös salladsbuffé, kött- eller fiskrätter och vegetariska alternativ med soppa. Förutom lunch serveras ett mellanmål under eftermiddagen.

Samarbeten och projekt

Med ambition att ge dig en förståelse för yrkeslivet som dansare är vi måna om din kreativa utveckling.

KSB har ett långvarigt och utvecklat samarbete med Kungliga Operan i Stockholm. Du kan medverka i föreställningar och i den årliga Sommargalan.

Vi har samarbeten med Dansens hus och andra dansinstitutioner. Och vi tar initiativ till spännande projekt i egen regi eller i samarbete med externa aktörer.

Studera utomlands med Erasmus+

Erasmus+ är ett europeiskt utbytesprogram där du kan genomföra dina studier och praktik i Europa. Programmet är mellan 2–12 månader och inkluderar många länder.

Pedagoger, lärare och skolans personal

Du undervisas av de bästa pedagogerna. Vi samarbetar kontinuerligt med välrenommerade gästlärare från världens alla hörn. Alla danslektioner är ackompanjerade av erfarna musiker som pianister och slagverkare. Vår personal består av

• Rektor
  • Konstnärlig chef och konstnärligt ansvariga
  • Administrativ chef
  • Danspedagoger
  • Behöriga teorilärare
  • Musiker
  • Konstnärlig administration och skoladministration.

Elevkår och föräldraförening

Elevrådets representanter träffar ledningen regelbundet. Vi har också en föräldraförening som jobbar för elevernas välbefinnande.

Elevhälsa

Vi har en utökad elevhälsa bestående av

• skolsköterska
  • kurator