Yrkesdansarutbildning

Med energi, kraft, mod och envishet och tillsammans med andra utvecklas du till en professionell dansare. Du älskar dans och har siktet inställt mot svenska och internationella dansscener.

Yrkesdansarutbildningen är en utbildning på elitnivå där du kan välja mellan två profiler: klassisk balett och modern nutida dans.

För att antas till yrkesdansarutbildningen har du

• goda fysiska förutsättningar
  • grundläggande danskompetens
  • behörighet för att söka till gymnasieskolans yrkesprogram.

Arbetsplatsförlagt lärande

I utbildningen ingår arbetsplatsförlagt lärande, APL, på någon av de scener vi samarbetar med

• Kungliga Operan
  • Göteborgsoperans danskompani
  • Dans i Nord
  • Norrdans
  • Skånes Dansteater
  • RTV/Regionteater Väst Dansensemble
  • Cullberg
  • Focus Dance Uppsala
  • Stadsteatern/Kulturhuset.

Profil klassisk balett

Du får en varierad och omfattande utbildning. En inriktning mot målet att bli en professionell klassisk dansare vid nationella och internationella scener.

Med välutbildade, kunniga lärare från professionen och internationella gästpedagoger tränas du även i

• scenisk verksamhet
  • repertoar
  • samtida dans.

Profil klassisk balett inom yrkesdansarutbildningen är en bred utbildning. Den förbereder dig på de utmaningar du kan möta  under en karriär inom klassisk balett.

Programfördjupningskurser 1000 poäng

• Dansimprovisation och komposition för yrkesdansare profil klassisk balett, 100 poäng
  • Pas de deux och Partnering, 100 poäng
  • Repertoar för yrkesdansare, 100 poäng
  • Scenisk verksamhet för yrkesdansare, 100 poäng
  • Klassisk balett 2, 200 poäng
  • Klassisk balett 3, 200 poäng
  • Dansteknisk breddning, 100 poäng
  • Entreprenörskap, 100 poäng

Poängplan

Här kan du se hur kurser fördelas under din studietid. Poängplaner kan förändras över tid.

Poängplan 2024: Yrkesdansarutbildningen, klassisk profil, Kungliga Svenska balettskolan (pdf)

Profil modern nutida dans

Programfördjupningskurser 1000 poäng

• Dansimprovisation och komposition för yrkesdansare profil modern dans, 100 poäng