Förberedande dansarutbildning – för barn och unga

Du utvecklar dina tekniska färdigheter och din förståelse för din konstnärliga uttrycksförmåga.

På den förberedande dansarutbildningen får du de kunskaper som krävs för att du ska kunna söka till den gymnasiala yrkesdansarutbildningen.

Ansök hos Skolverket

Det är Skolverket som tar emot din ansökan och som kallar dig till färdighetsprov.

En bred och praktisk grund

Kungliga Svenska balettskolan har som ambition att forma morgondagens dansare genom att tidigt ge dig en bred praktisk och teoretisk grund att bygga din karriär på. Med erfarna pedagoger och välrenommerade gästlärare får du den bästa förberedelsen för en framtida danskarriär. Du har dans på schemat varje dag. Parallellt läser du grundskolans ordinarie teoriämnen.

Vid årskurs sex ansöker du till en extern utvärdering för att kunna studera vidare på högstadiet.

Studera klassisk balett

Du tränas i att behärska den klassiska balettens teknik och dess konstnärliga och musikaliska kvaliteter. Dessutom övar du upp muskelstyrka och spänst liksom rörlighet och balans i den klassiska balettens formspråk.

I Sverige finns en anrik historia när det kommer till klassisk balett.

• 1638 introducerades denna eleganta konstform vid drottning Kristinas hov på Stockholms slott.
  • 1773 grundades Kungliga Baletten i Stockholm.

Som en av norra Europas främsta dansskolor bygger Kungliga Svenska balettskolan vidare på denna tradition genom att utbilda morgondagens dansare.

Dansa modern nutida (samtida) dans och jazzdans

Den moderna nutida dansen erbjuder en spännande och utmanande värld av kreativitet. Du hittar ditt kroppsspråk och blomstrar i din roll som dansare. Här får du en stark teknisk utbildning och en känsla för rumslighet och känslomässiga nyanser. Du tränas i olika samtida tekniker och metoder samt jazzdans.

Lär dig improvisation

Improvisation och komposition är också ett viktigt inslag i den samtida dansarens vardag. Det är en essentiell del i varje dansares roll och därmed en prioriterad del av den förberedande dansarutbildningen.

Du lär dig att skapa via dans, lär känna dina rörelseverktyg samtidigt som du utvecklar din konstnärliga skärpa och känsla för kroppsspråk.

Upptäck scenisk folkdans

Du utforskar en hel värld av dans. Du får inblick i de olika folkdansernas särart, utveckling och inbördes samband. I scenisk folkdans utvecklar du

• känslan för stil
  • för musik
  • för rytm
  • för den teknik som är typisk för nationella danser och deras sceniska form.

Träningen ger dig också känsla för formationer, samdans och följsamhet i par och i grupp.

Frågor och svar om förberedande dansarutbildning

Här har vi samlat dina vanligaste frågor och våra svar.

Du kan både ha dansat innan du ansöker eller inte dansat alls. Ju högre årskurs du söker till desto mer danskunskap behöver du ha med dig.

Juryn tittar bland annat på

• musikalitet
  • dansgestaltning och konstnärlighet
  • dina fysiska förutsättningar
  • fokusering på uppgift
  • dansteknik.

Din skoldag brukar börja vid klockan 08.00 och sluta någon gång mellan klockan 16.00–17.00. Det är som att gå först i skolan och sedan ha fritis efteråt.

När du blir lite äldre kan du även ha lektioner på lördagar.

Vi har en liten skolgård i änden på Münchenbryggeriet. Det finns bland annat en klätterställning och plats för bollspel. Personalen som följer med ut på rast har med sig olika lekredskap.

Du brukar vara ledig på alla skollov.

I vissa fall kan äldre elever i grundskolan repetera inför skolans föreställningar. Du blir informerad i god tid om det skulle behövas.

Medverkar du i Kungliga Operabalettens föreställningar kan det bli både repetitioner och föreställningar på lov.

I genomsnitt är det två olika dansklasser varje dag från årskurs 4 till årskurs 9. Lektionerna varierar från 1 timme till 1,5 timme.

Du hämtar dina första tåskor i samband med sportlovet i årskurs 4.

Börjar du i årskurs 4 eller 5 behöver du inte ha börjat med tåskor. Börjar du senare är det bra om du har dansat med tåskor.

Ha gärna på dig kläder som gör att juryn kan se rörelse. Förslagsvis

• dräkt och trikåer för flickor
  • t-shirt och gymnastikbyxor för pojkar.

Danskor för alla.

Vi dansar

• klassisk balett
  • modern nutida dans
  • improvisation
  • scenisk folkdans
  • jazz.

Mellan 15-20 elever går i varje klass.

Antal elever i varje klass är olika från år till år beroende på hur många som söker och hur många platser det finns. Ibland lite fler, ibland lite färre.

Dans och teori varvas på dagarna. Ibland börjar du med dansen på förmiddagen och har teori på eftermiddagen och andra dagar är det tvärtom.

Nej, du har inte bild, slöjd och gymnastik.

Det är fler flickor än pojkar som söker. Därför blir fler flickor än pojkar antagna. Mellan en tredjedel och hälften av alla elever är pojkar.

Du äter lunch och mellanmål i skolrestaurangen. Varje dag serveras en huvudrätt, ett vegetariskt alternativ och soppa.